Tuesday, June 10, 2003

on comments, in Norwegian
Jeg begynte å svare steffanie på hvorfor jeg ikke har kommentarer, men det ble for langt, så det ligger her i stedet.

Hvorfor har jeg ikke kommentarer? Først og fremst fremst på grunn av hvor mye jeg ønsker å måtte vedlikeholde fra bloggen min. Kommentarer krever redigering og svar. Siden de kommer på mitt område er det jeg som har redaksjonelt ansvar for dem. Troll er ikke et stort problem foreløpig i blogg-kommentarer, men de blir vanligere. Jill var for eksempel plaget av ett i vinter, og Esther har noen som hjemsøker Break of Day in the Trenches. Jeg vil ikke bruke min energi på å hele tiden følge med hva andre sier til og om meg på mitt eget område.

Dernest fordi jeg ikke er interessert i en konstant dialog. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hva folk tenker og mener, men at jeg må prioritere. Bloggen min er først og fremst et område jeg vedlikeholder for min egen del, for å systematisere hva jeg tenker og hvordan det forholder seg til andre ideer jeg ser på nettet. Det er også et sted å lagre linker, referater og ideer, veldig praktisk fordi det alltid er tilgjengelig så lenge jeg kan komme ut på nettet.

Nettet er ikke et demokratisk område, og kommentarer og trackbacks gjør det faktisk ikke mer demokratisk. Derimot framhever det enkelte nettverk, utviklet på grunnlag av noen bestemte typer software og bloggklienter, framfor andre. På den måten framhever det mennesker med lett tilgang til en bestemt type kompetanse og ressurser. Det er ikke spesielt enkelt å installere og vedlikeholde bloggklienter som støtter kommentarer. Movable Type, som er den vanligste klienten med kommentarer og trackbacks for tiden, har en ganske høy innledende brukerterskel. Den krever at du ikke bare har email, men at du også har tilgjengelig serverplass og kunnskaper om ftp og installering av programvare på servere. Selv om dette er enkelt når du kan det, er det ganske mange der ute som ikke kan det. Jeg er priviligert, alt jeg mangler er tid til å sette meg ned og lære det. Siden jeg befinner meg på en utdanningsinstitusjon har jeg gratis serverplass og mennesker med nødvendig kompetanse tilgjengelig, men selv i denne drømmesituasjonen er selve kompetanseterskelen så høy at det ikke er lett å sette seg ned og faktisk gjøre det.

Da er det mye enklere for en som er uenig med meg å lage en gratis konto på blogger.com og begynne å fortelle verden hvorfor jeg tar feil. Med litt tålmodighet og noen linker til meg kommer jeg til å finne bloggen, og få vite hva hun eller han mener, på samme måte som jeg fant steffanie. Det var forresten via blogshares. Morsomt leketøy!

(Oppdatering/oppklaring: Folk liker å lese ute av kontekst og tolke tekster til å støtte sine egne syn, og ofte gjør jeg det også. Av og til hender det også at jeg skriver litt uformelt og upresist. I dette tilfellet mener jeg faktisk ikke at det er enklere å lage en konto på blogger.com enn å skrive en kommentar i en blog med kommentarer. Jeg mener at det er enklere å lage en blogg på blogger.com enn å installere movable type og delta i en debatt med trackbacks og utveksling av kommentarer på hverandres områder. Jeg beklager den upresise formuleringen, eller kanskje jeg bare beklager mellomrommet som lagde to avsnitt på slutten i stedet for ett.)

No comments: